Om företaget

Fartyget Ms Birka Skylt Birka

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Vi kryssar alla dagar i veckan i Stockholms skärgård med kryssningsfartyget M/S Birka från Stadsgårdsterminalen vid Slussen, mitt i Stockholm.

Våra kryssningar går genom Stockholms vackra skärgård via Mariehamn. Sommartid gör vi dessutom två-, tre- och fyradygns kryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön, exempelvis Höga Kusten, Köpenhamn, Lübeck, Gotland, Bornholm och Tysklands riviera.

Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön.

Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro: www.rederiabeckero.ax

Mat Dryck Bar Glasbaren Terrassen Bartender Birka

Jobba hos oss

Här finns flera olika roller och möjligheter för dig som är en Cruiser.

Utedack Solnedgang Birka

Kryssa schyst

Att arbeta med en hållbar verksamhet är avgörande för vår framgång.

Fartyg Helikopterplatta Birka

Kryssa tryggt

Våra gästers och anställdas säkerhet och komfort allra viktigast

Fartygsfakta

Birka är ett modernt kryssningsfartyg vad gäller komfort, teknik och sjösäkerhet.

Byggd: 2004, Aker Finnyards i Raumo, Finland.

Längd: 177 m
Bredd: 28 m
Djupgående: 6,5 m
Bruttoton: 34 728 ton
Servicefart: 21 knop
Vattenlinje till skorstenstopp: 43 m
Vattenlinje till kommandobrygga: 22 m
Antal hytter: 715
Isklass: Super 1A

Fartygskarta

Fartygskarta Birka

historik

70-talet

Birka Cruises bildades 1971 i Mariehamn under namnet Birka Line. Syftet var att arrangera kryssningar mellan Sverige och Åland.

I november köpte bolaget sitt första fartyg, som omdöptes till Prinsessan och sattes in på 24-timmars kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn. Året därpå köptes ett systerfartyg, som döptes till Baronessan, för dagsturstrafik mellan Stockholm och Mariehamn.

I maj 1973 köpte bolaget Freeport, som sattes in på linjen Stockholm–Helsingfors. Dessutom chartrades Drottningen för trafik Stockholm–Helsingfors–Leningrad. Linjen visade sig inte vara lönsam och lades ner i slutet av året. Chartern gick ut 1974. Freeport såldes vid årsskiftet 1973-74. Bolaget fick ekonomiska svårigheter bland annat på grund av att oljepriserna steg med 390 procent.

1978 köptes Finnhansa som döptes om till Prinsessan och sattes i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn. ”Gamla Prinsessan” såldes samma vår. En bidragande orsak till att Baronessan såldes 1980 var att taxfree-reglerna ändrades.

80-talet

Birka Line beställde 1983 ett skräddarsytt kryssningsfartyg från Valmets Varv i Helsingfors. Nybygget, som fick namnet Birka Princess, levererades i april 1986 och upprätthöll bolagets kryssningstrafik på den ursprungliga rutten Stockholm–Mariehamn.

Redan 1989 prövade man på weekendkryssningar till Riga på sommaren och från 1991 gjorde Birka Princess weekendkryssningar i Östersjön varje sommar.

90-talet

År 1992 köptes Birka Queen (fd Sunward) för längre kryssningar i Östersjön. Den första sommaren gav dock inte förväntat resultat och Birka Queen chartrades till Norwegian Cruise Line. Senare var hon långtidschartrad av Princess Cruises under namnet Golden Princess. Fartyget såldes i december 1996.

2000-talet

Birka Princess gjorde efter det tvådagarskryssningar i Östersjön tills hon såldes till Grekland 2006. 

Birka Paradise beställdes 2002 för leverans i november 2004 av Aker Finnyards i Raumo. Sedan Birka Paradise sattes i trafik upprätthåller hon bolagets trafik på rutten Stockholm– Mariehamn. 

År 2008 köptes Birka-gruppen upp av Rederiaktiebolaget Eckerö och ingår numera i Eckerökoncernen.

I juni 2009 flaggades fartyget Birka Paradise om från åländsk flagg till svensk. 

I januari 2013 bytte Birka Paradise namn till M/S Birka Stockholm i samband med ombyggnation.