Om företaget

Fartyget Ms Birka Skylt Birka

Birka Cruises har skapat kryssningsupplevelser att minnas sedan 1971 och under de senaste tio åren även blivit utsedda till ’Sveriges bästa rederi’ åtta gånger. Med vårt fartyg M/S Birka Stockholm kryssar vi alla dagar i veckan, antingen i Stockholms skärgård eller på flerdygnskryssningar runt Östersjön.

Från Stadsgårdskajen mitt i Stockholm går våra kryssningar genom Stockholm skärgård via Mariehamn eller ut på två-, tre- och fyradygnskryssningar till populära destinationer både i norra och södra Östersjön. Med de flertalet special- och temakryssningar som Birka gör utvecklar vi vad en kryssningsupplevelse kan vara. 2017 lanserade vi SantaCruise, en kryssning till tomten i Rovaniemi och 2019 kom den andra världsnyheten, SkiCruise, en kryssning direkt till skidbacken. På sensommaren går även de populära Skaldjursfest-kryssningarna och vid juletider är det julbord-extra-allt på fartyget under namnet Vintersmak.

För att vi ska kunna fortsätta ge våra gäster minisemestrar att minnas arbetar vi även dagligen med våra hållbarhetsmål, i land och på sjön. M/S Birka Stockholm är ett av världens mest hållbart miljöanpassade kryssningsfartyg och är miljöcertifierat enligt ISO14001. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete.

Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med fler än 1300 anställda och en årsomsättning på €240 miljoner. Läs mer om Eckerökoncernen.

Mat Dryck Bar Glasbaren Terrassen Bartender Birka

Jobba hos oss

Här finns flera olika roller och möjligheter för dig som är en Cruiser.

Utedack Solnedgang Birka

Kryssa schyst

Att arbeta med en hållbar verksamhet är avgörande för vår framgång.

Fartyg Helikopterplatta Birka

Kryssa tryggt

Våra gästers och anställdas säkerhet och komfort allra viktigast

Fartygsfakta

M/S Birka Stockholm är ett modernt kryssningsfartyg vad gäller komfort, teknik och sjösäkerhet.

Byggd: 2004, Aker Finnyards i Raumo, Finland.

Längd: 177 m
Bredd: 28 m
Djupgående: 6,5 m
Bruttoton: 34 728 ton
Servicefart: 21 knop
Vattenlinje till skorstenstopp: 43 m
Vattenlinje till kommandobrygga: 22 m
Antal hytter: 715
Isklass: Super 1A

Fartygskarta (pdf)

Fartygskarta 2019 Birka

historik

1970-talet

Birka Cruises bildades 1971 i Mariehamn under namnet Birka Line med syftet att arrangera kryssningar mellan Sverige och Åland.

I november samma år köpte bolaget sitt första fartyg, som döptes om till Prinsessan och sattes in på 24-timmars kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn. Året därpå köptes ett systerfartyg, som döptes till Baronessan, för dagsturstrafik mellan Stockholm och Mariehamn.

I maj 1973 köpte bolaget Freeport, som sattes in på linjen Stockholm – Helsingfors. Dessutom chartrades Drottningen för trafik Stockholm – Helsingfors – Leningrad. Linjen visade sig inte vara lönsam och lades ner i slutet av året. Chartern gick ut 1974. Freeport såldes vid årsskiftet 1973–74. Bolaget fick ekonomiska svårigheter bland annat på grund av att oljepriserna steg med 390 procent.

1978 köptes Finnhansa som döptes om till Prinsessan och sattes i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn. ”Gamla Prinsessan” såldes samma vår. En bidragande orsak till att Baronessan såldes 1980 var att taxfree-reglerna ändrades.

1980-talet

Birka Line beställde 1983 ett skräddarsytt kryssningsfartyg från Valmets Varv i Helsingfors. Nybygget, som fick namnet Birka Princess, levererades i april 1986 och upprätthöll bolagets kryssningstrafik på den ursprungliga rutten Stockholm – Mariehamn.

Redan 1989 prövade man på weekendkryssningar till Riga på sommaren och från 1991 gjorde Birka Princess weekendkryssningar i Östersjön varje sommar.

1990-talet

År 1992 köptes Birka Queen (fd Sunward) för längre kryssningar i Östersjön. Den första sommaren gav dock inte förväntat resultat och Birka Queen chartrades till Norwegian Cruise Line. Senare var hon långtidschartrad av Princess Cruises under namnet Golden Princess. Fartyget såldes i december 1996.

2000-talet

Birka Princess fortsatte att göra tvådagarskryssningar i Östersjön tills hon såldes till Grekland 2006.

Birka Paradise beställdes 2002 för leverans i november 2004 av Aker Finnyards i Raumo. Sedan Birka Paradise sattes i trafik upprätthåller hon bolagets trafik på rutten Stockholm – Mariehamn.

År 2008 köptes Birka-gruppen upp av Rederiaktiebolaget Eckerö och ingår numera i Eckerökoncernen.

I juni 2009 flaggades fartyget Birka Paradise om från åländsk flagg till svensk.

2008 vann Birka Cruises för första gången ’Sveriges bästa rederi’ i Grand Travel Awards, året därpå följde Birka upp vinsten och det blev början av en lång rad utmärkelser.

2010-talet

I januari 2013 bytte Birka Paradise namn till M/S Birka Stockholm i samband med ombyggnation. Birka Cruises har fortsatt att modernisera fartyget, mellan åren 2015 och 2019 har stora delar renoverats i samarbete med den välrenommerade svenska designbyrån Lervik Design. Bland annat har fartygets nattklubb, lobby lounge, vinterträdgård, restauranger, barer och hytter totalrenoverats i ett ljust skärgårdsinspirerat uttryck.

I och med renoveringarna av M/S Birka Stockholm har även mat- och dryckeskoncept uppdaterats, stort fokus läggs på lokala råvaror och smaker, hållbar fisk- och djurhållning och lokala dryckesalternativ från småskaliga producenter.

Birka har haft premiär för flera världsunika kryssningar. 2017 lanserades SantaCruise – julkryssningen som går till tomten i finska Rovaniemi och i februari 2019 gick värdens första SkiCrusie, en skidweekend-kryssning direkt till snön och backen.

Sedan 2016 har bränsleförbrukningen minskat med 12% för framdrivningen av fartyget och hela 87% när det gäller elförbrukningen ombord. Birka fortsätter att storsatsa på en hållbar framtid för att stå väl rustade för framtiden och överträffa både gästers och omvärldens krav.

Under 2010-talet har Birka Cruises vunnit ’Sveriges bästa rederi’ i Grand Travel Awarads hela sex gånger: 2010, 2014, 2015, 2016, 2018 och 2019.