Start / Kundservice / Bra att veta

Bra att veta


Allergi, specialkost

Vi erbjuder både gluten- och laktosfria alternativ i våra restauranger. Om du har något annat behov anpassar vi, så långt det är möjligt, maten utifrån det. För särskilda önskemål ber vi dig kontakta oss absolut senast dagen innan avresan för att köket ska hinna få informationen.
Vid allvarliga allergier rekommenderar vi à la cartemenyn.

Om du måste ha specialkost och vill ta med livsmedel ombord behöver du ansöka om dispens för detta och kunna uppvisa läkarintyg. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-702 72 00.

Alla gäster från 16 år och uppåt betalar fullt pris i våra restauranger.


Anslutningsbussar

Birka Cruises har egna bussar som går till fartyget från ett 80-tal orter i landet. Bussplats måste förbokas och antalet platser är begränsat.
Alla barn måste ha sin egen sittplats i bussen. Barn 0-5 år åker utan kostnad, barn 6-15 år får 50 procents rabatt på ordinarie busspris.

På hemresan går går anslutningsbussen tillbaka till din hemort senast 30 minuter efter att fartyget anlänt till Stockholm.

Anslutningsbussar kan enbart nyttjas i samband med kryssning, bussresan går inte att köpa som en separat tjänst.

Här hittar du mer information om tider, hållplatser och priser:


Avbeställningsskydd vid sjukdom

Avbeställningsskyddet är frivilligt och bokas vid bokningstillfället. Det skyddar mot avbeställningskostnader utöver expeditionsavgiften vid akut sjukdom som drabbar resenären själv, maka/make/sambo, barn, föräldrar eller syskon. OBS! Läkarintyg krävs.
Avbeställningsskyddet för ordinarie 22-timmarskryssning kostar 40:-/vuxen och 20:-/barn. Vid special- och långkryssningar är avgiften 200:-/vuxen och 100:-/barn.


Avbeställningsvillkor

Mer än 30 dgr före avresa:
Mariehamnskryssningar: 5% eller lägst SEK 50:-.
Special- och långkryssningar: 5% eller lägst SEK 200:-.
30-15 dgr före avresa: 15%
14-1 dgr före avresa: 50%
24 timmar före avresa: 100%
Avbeställning pga sjukdom med avbeställningsskydd: 5% eller högst SEK 200:-. OBS! Läkarintyg krävs.
Avbokning av del i hytt medger inte återbetalning.


Avgångstid
Vår ordinarie avgånstid från Stockholm är kl 18.00. Vid vissa specialkryssningar kan avgångstiden vara ändrad, du hittar alltid avgångs- och ankomsttid i din bokningsbekräftelse. Du kan också läsa om avvikelser i tidtabellen här här


Barn

Anslutningsbuss
Alla barn måste ha egen sittplats i bussen. Bilbarnstolar finns inte att låna på bussarna, det måste var och en ta med själv.

Barnvagnar
Barn är varmt välkomna ombord, men av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att förvara barnvagnar i hyttkorridorerna. Av utrymmesskäl är det inte heller möjligt att ta in barnvagnar i våra restauranger. Kontakta gärna våra hyttvärdinnor vid ombordstigning, eller receptionen på däck 5 om du behöver hjälp med förvaring.

Barnsäng/Resesäng
Resesängar för spädbarn finns att låna ombord, gå till receptionen på däck 5 så hjälper de dig. Kan inte förbokas, begränsat antal.

Måltider:
Barn 0-5 år äter middagsbuffé, lunchbuffé och frukost utan kostnad.
Barn 6-15 år betalar halva ordinarie priset på dessa måltider.
Övriga måltider enligt barnmeny eller 50% på ordinarie à la carte-menyer.
Ovanstående måltidserbjudanden gäller i sällskap med betalande vuxen.


Betalning av ordinarie 22-timmarskryssning

Följande alternativ finns för betalning

    • Över telefon med kreditkort
    • Via bankgiro (554-3673), din referens är bokningsnumret
    • På webben, Birka.se med kreditkort eller direktbetalning via internetbank.

Vid betalning med kreditkort uppvisar du vid incheckningen det kreditkort som resan betalades med samt legitimation.

Betalning måste göras senast 30 dagar före avresa. Om det är mindre än 30 dagar kvar till avresan när du bokar, gäller omgående betalning.

Vid vissa specialkryssningar kan betalningsreglerna se annorlunda ut. Information om detta får du vid bokningstillfället och i din bokningsbekräftelse.


Betalning i terminalen

I terminalen kan du endast betala med kort i incheckningen. Ingen kontanthantering.


Betalning ombord

Ombord accepteras följande kort: Eurocard, Master Card, VISA, Finax, Diners Club, American Express samt svenska och finska bankkort.

Visa Electron och Maestro-kort accepteras också ombord. Vi reserverar oss för att dessa kort inte fungerar vid störningar i internetkommunikationen.

I fartygets reception accepteras Visa Elektron och Maestrokort för kontantuttag om högst SEK 2000 vilket kostar SEK 40 i avgift. Kontantuttag och valutaköp med utländska kreditkort i fartygets reception accepteras ej.

Betalning av varor och tjänster ombord går däremot bra med utländska kreditkort.

SEK och euro är giltiga betalningsmedel ombord.


Förvaringsboxar

Vi har ett antal förvaringsboxar i vår terminal vid Stadsgårdskajen.


Grupper

Vi har en särskild prislista för grupper om minst 10 vuxna. För priser och förfrågan är du välkommen att kontakta grupp- och konferensresor, tel 08-702 72 00.

Namnlista och menyer: En förteckning över alla deltagare med för- och efternamn, ålder (år, månad, dag), nationalitet och kön ska registreras via hemsidan och vara Birka Cruises tillhanda senast två veckor före avresa tillsammans med valt menyalternativ.

Anmälningsavgift: För att bokningen ska träda i kraft betalas en anmälningsavgift på 10% av bokningens totalbelopp senast 10 dagar efter beställningsdagen. Denna avgift dras av vid slutlig betalning.

Grupprabatter gäller endast ordinarie 22-timmarskryssningar.


Handikapp och särskilda behov

Planera resan
Om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under kryssningen, är det mycket viktigt att du uppger det redan vid bokningen som måste göras via telefon 08-702 72 00. Allt för att vi ska kunna ge dig en så bra kryssningsupplevelse som möjligt och för att du ska få bästa möjliga service. Tänk på att vara tydlig med vilka behov du har under kryssningen.

Rätt till ledsagning i terminalen
Du som har nedsatt rörlighet har rätt till ledsagning om bokningen skett senast 48 timmar före angiven avgångstid.

Boka ledsagning om du:

  • behöver särskild service för att komma till och från fartyget och för att komma ombord
  • använder bärbar syrgasutrustning
  • är rullstolsburen och använder rullstol alternativt elektrisk/batteridriven rullstol
  • har nedsatt syn eller hörsel och behöver direkt information

 

Kvalitetsstandard för assistans till personer med nedsatt rörlighet»

Vid avresan»

Ombord på fartyget»

Vid ankomst»


Hamn

Stockholm: Fartygen avgår från Stadsgårdsterminalen, vår fina terminal Kajplats 155, vid Slussen.
Mariehamn: Fartyget avgår från Birka-terminalen.


Hittegods

Om du glömt något ombord, vänligen ring 08-702 72 23 eller e-posta till hittegods@birka.se.
Birka Cruises ansvarar inte för försvunna värdesaker eller kläder.


ID-handling, pass och visum
Vi kontrollerar alltid ID-handling när du går ombord.

Se våra resevillkor >>


Incheckning och ombordstigning

Stockholm: Incheckning och biljettförsäljning påbörjas i Stadsgårdsterminalen tre timmar före fartygets avgång. Incheckningen stänger 15 minuter före fartygets avgång.
Mariehamn: För resenärer som påbörjar sin resa i Mariehamn sker incheckning och biljettförsäljning ombord.

Ombordstigning sker cirka 30 minuter före fartygets avgång från Stockholm. Birka Cruises förbehåller sig rätten att sälja biljetter som inte hämtats en timme före avgång. Incheckningen i terminalen stänger 15 minuter före fartygets avgång.


Integritet och personuppgifter

De personuppgifter – exempelvis namn, födelsedatum, kön, adress, e-postadress och telefonnummer – som du lämnar i samband med beställning av resa eller andra tjänster, på webben eller per telefon kommer att behandlas av Birka Cruises AB. Detsamma gäller personuppgifter som i övrigt registreras i samband med beställning, t ex önskemål om specialkost, särskild information från om ditt hälsotillstånd inför resan eller i övrigt inom ramen för kundförhållandet. Dina personuppgifter kan också komma att behandlas av Birka Cruises anlitade leverantörer av administrativa tjänster.

Personuppgifterna behandlas för att Birka Cruises ska kunna genomföra det aktuella uppdraget, dvs leverera resan eller tilläggstjänsterna som du beställt. Behandling av dina personuppgifter kan också förekomma för att Birka Cruises ska kunna uppfylla förpliktelser enligt lagar och förordningar, exempelvis gällande säkerhet. Behandlingen kan också innefatta uppgifter om kontakter mellan dig och Birka Cruises, t ex noteringar om frågor och klagomål.

Dina personuppgifter kan även komma att utgöra underlag för Birka Cruises marknads- och kundanalyser, samt riskhantering och statistik. Birka Cruises kan även, om du inte skriftligen har motsatt dig direkt marknadsföring, komma att använda dina personuppgifter för att ge dig olika erbjudanden om produkter och tjänster från Birka Cruises.

Genom din beställning av resa medger du att dina personuppgifter lagras av Birka Cruises i tre år. Om du inom tre år från hemkomsten av denna resa gör en ny resebeställning kommer uppgifter om tidigare resa/resor att sparas ytterligare tre år. Personuppgifterna lagras som underlag för marknads- och kundanalyser, för statistikändamål samt för att kunna ge dig ett bättre reseerbjudande och bättre service. Vid reklamationer kan vissa uppgifter komma att sparas i tio år för att uppfylla krav enligt bokföringslagen och Birka Cruises ansvarsförsäkringar.

För att kunna hålla dina personuppgifter uppdaterade och korrekta kan vi komma att komplettera och uppdatera dina personuppgifter genom inhämtning från privata och offentliga register.

Genom att du lämnar dina personuppgifter enligt ovan godkänner du att Birka Cruises behandlar dina personuppgifter för de angivna ändamålen.

Birka Cruises AB, org. nr. 556160-6244, +46-(0)8-702 72 00, Box 151 31 Stockholm, kundsupport@birka.se är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen. Enligt 26 § personuppgiftslagen är Birka Cruises skyldig att gratis efter din skriftliga begäran – egenhändigt undertecknad – en gång per kalenderår lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämna också om vilka personuppgifter som behandlas om dig, varifrån dessa uppgifter har inhämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats. Birka Cruises är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen.

Se våra resevillkor >>


Internet ombord

Trådlöst nätverk finns i vår konferensavdelning på däck 6. För att kunna ansluta till nätet måste din dator stödja trådlös anslutning, det går inte att ansluta till nätet om du har fast IP-adress utan du måste använda dig av dynamiskt tilldelade adresser (DHCP). Det går heller inte att använda sig av en proxy-server.

Anslutningen till nätet sker i första hand över 3G (upp till 4 mbit/s) men kan vid vissa tillfällen också ske via satellit med begränsad bandbredd (256 kbp/s). Vid satellituppkoppling kan 100 procents tillgänglighet inte garanteras, det går då heller inte att använda sig av bandbreddsintensiva applikationer såsom att streama video/musik eller videokonferenser.

Det trådlösa nätverket har ingen täckning i hytterna.


Lediga jobb

Lediga jobb i land och till sjöss hittar du här lediga jobb


Lokala tider

Lokal tid i Mariehamn är 1 timme före svensk tid. När klockan är 12.00 i Sverige är den alltså 13.00 på Åland.

Alla tider som anges ombord och i vårt kryssningsprogram är svenska.


Mobilsamtal ombord

Mobilsamtal ombord fungerar precis som i land och går via det vanliga mobilnätet. Väl inne på finskt vatten går mobilsamtalen via finska operatörer, vilket medför att svenska mobilabonnenter betalar en samtalskostnad enligt gällande utlandstaxa. Denna är dock reglerad enligt EU.


Ordnings- och säkerhetsföreskrifter

Vi vill att alla våra gäster ska trivas ombord. Därför har också fartygets befälhavare, eller den befälhavaren utser, rätt att vägra transportera passagerare som befaras kunna störa ordningen och säkerheten ombord på fartyget. Passagerare ska följa anslag och ordningsregler som finns uppsatta ombord och i terminalen, samt eventuella instruktioner från besättningen.

Livsmedel, med avsikt att konsumeras ombord (exempelvis matlådor, snabbmat, smörgåsar, stora mängder frukt och grönsaker) tillåts inte utan besättningens medgivande. Inte heller vatten- och riskokare avsedda för tillagning av livsmedel får tas ombord. Babymat och specialkost för födoämnesallergiker får dock tas med ombord. Observera att du som på grund av allergi eller diabetes vill ta med egen mat och önskar dispens för detta ska kunna uppvisa läkarintyg.

Passagerare får inte ta med alkohol eller andra droger ombord. Det är inte heller tillåtet att ombord förtära medhavd alkohol eller alkoholdrycker inköpta i fartygets taxfreebutik. Passagerare som är berusad eller som stör ordningen ombord kan avvisas från fartyget.

Passagerare får inte ta med vapen eller andra föremål som kan medföra fara för övriga passagerare, besättning eller fartyg. Instrument och egna musikanläggningar får heller inte tas med ombord.

Samtliga föremål i hytten (kuddar, sängöverkast, stolar, och andra föremål som ägs av rederiet) får inte skadas eller avlägsnas från hytten. Rederiet har rätt att debitera resenär för material som försvunnit från hytten i efterskott.

Passagerare är skyldiga att på anmodan överlämna föremål som kan utgöra fara för ordningen och säkerheten ombord till besättningen för förvaring under resan. Passagerare som på begäran inte uppvisar innehållet i medfört resgods kan nekas resa. Passagerare har inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden och inte heller rätt till ersättning för eventuella andra kostnader som denne åsamkas på grund av avvisning.


Ordningsregler – Anslutningsbuss

Reglerna ovan gäller också för passagerare ombord på våra anslutningsbussar. Chauffören har rätt att avvisa passagerare som stör ordningen. Anslutningsbussen kan endast nyttjas i samband med kryssning.

Passagerare som har blivit nekade tillträde till fartyget har också förlorat sin plats på anslutningsbussen.


Parkering

Närmsta garage är P-hus Slussen vid OKQ8 på Katarinavägen 16 (kan ej förhandsbokas). Tel 08-772 96 00. www.stockholmparkering.se


Passagerares rättigheter till sjöss

När du reser till kryssar skyddas du av flera EU-förordningar, bland annat (EU) # 1177/2010. Dessa reglerar bland annat rättigheter vid förseningar, inställda resor, hur klagomål ska hanteras och vad som gäller för dig som är funktionshindrad. Konsumentverket och Transportstyrelsen delar på tillsynsansvaret för dessa förordningar.
Läs mer på konsumentverket.se och transportstyrelsen.se.


Passageraruppgifter

Vid bokning eller senast vid biljettköp ska samtliga passagerares namn, ålder (år, månad, dag), kön och nationalitet registreras. Detta enligt Transportstyrelsens beslut 951101.

Alla passageraruppgifter är sekretessbelagda.


Presentcheckar

Birka Cruises presentcheckar finns att köpa i flera valörer och beställs via kundservice: info@birka.se eller 08-702 72 00. Presentcheckarna gäller ombord på M/S Birka som betalning för varor eller tjänster. Presentcheckarna är giltiga i 3 år från utställningsdatum.


Presentbrev och värdebevis

Om du ska betala din kryssning med presentbrev eller värdebevis mmåste det alltid lämnas när du checkar in.


Reklamation

Om något i vår service inte fungerar vill vi gärna rätta till detta så snart som möjligt. Är du missnöjd med något under kryssningen, kontakta omgående fartygets personal. Kompensation kan endast ges om felet eller skadan kunnat konstateras av fartygspersonalen under resan.

Läs mer »


Rökning

Rökning är endast tillåten utomhus på däck 5 och 10. Rökning i hytterna är förbjuden och vi debiterar en avgift från 500:- för rökning eller förstörelse i hytten.


Slutbetalning

Slutlikvid görs senast 30 dagar före avresedagen.

Vid bokning senare än 30 dagar före avresedag görs slutbetalning vid bokningstillfället. Slutlikvid får ej erläggas till bokande resebyrå annat än mot erhållande av våra färdhandlingar eller giltig dokumentation.

Birka Cruises har rätt att sälja biljetter som inte avhämtas inom överenskommen tid, se under “Betalning av kryssning”.


Störande ljud

Ombord finns flera barer och nattklubbar med underhållning. Detta gör att man i vissa hytter tidvis kan störas av musik och ljud från övriga gäster.


Särskilda resevillkor

Birka Cruises är medlem i Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation (RTS) och tillämpar föreningens gällande villkor för paketresor som avtalats mellan Konsumentverket och RTS 930202 och 940830. Nedanstående villkor ersätter och kompletterar i förekommande fall ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PAKETRESOR. Dessa resevillkor kan i sin helhet rekvireras från Birka Cruises, telefon 08-702 72 00 eller hämtas som pdf-fil från sidan Resevillkor. Vid köp av en paketresa gäller resegarantilagen. Det innebär att om resan blir avbruten eller inställd kan ersättning utbetalas ur resegarantin, som i sin helhet kan rekvireras från Birka Cruises.


Taxi

Vi samarbetar med Taxi Stockholm, TaxiKurir och Taxi 020.


Tullbestämmelser

Finns anslagna ombord, i terminalen samt i vår butik i Stadsgårdsterminalen.


VIP-incheckning

Du som bokar svit går direkt till VIP-ingången och slipper köa i terminalen. Där väntar VIP-värdinna och din egen lilla lounge. Värdinnan sköter incheckningen och sedan är det bara att gå ombord – en lite lugnare start på din resa. Här finns också en bar där du kan köpa förfriskningar.
Gör så här:

  • Gå in via mittentrén (på långsidan i mitten av terminalen)
  • Ring på dörren och gå till VIP-loungen på plan 2, där vår värdinna möter upp och checkar in dig

Åldersgräns för resa

Åldersgränsen för att resa med Birka är 23 år. Det ska vid anmodan kunna styrkas med legitimation. Resenärer yngre än 23 år måste ha sällskap av målsman/förälder (barn 0-17 år ska ha målsmans sällskap medan 18-22-åringar ska ha förälders sällskap).

Vid grupp- och konferensresor finns möjlighet att ansöka om dispens för resenärer som fyllt 18 år men ännu inte är 23. Kontakta vår grupp- och konferensbokning på telefon 08-702 72 00 för mer information.


Åldersgräns för inköp i taxfree

Åldersgräns för köp av alkohol är 20 år och för tobaksvaror 18 år. Ska vid anmodan kunna styrkas med legitimation.


Öppet köp

Inom följande tidsgränser gäller öppet köp för resor hos Birka Cruises:

Avbokning/ändring måste ske 10 dagar efter bokning och minst 30 dagar före avresedagen.