Start / Kundservice / Bra att veta

Bra att veta

ALLERGI, SPECIALKOST

Vi erbjuder både gluten- och laktosfria alternativ i våra restauranger. Om du har något annat behov anpassar vi, så långt det är möjligt, maten utifrån det. För särskilda önskemål ber vi dig kontakta oss absolut senast dagen innan avresan för att köket ska hinna få informationen.
Vid allvarliga allergier rekommenderar vi à la cartemenyn.

Om du måste ha specialkost och vill ta med livsmedel ombord behöver du ansöka om dispens för detta och kunna uppvisa läkarintyg. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-702 72 00.


ANKOMST- OCH AVRESETID

I din bokningsbekräftelse ser du vilka tider som gäller för just din kryssning.

M/S Birkas normala ankomsttid till Stockholm (22-timmarskryssning) är klockan 15.45. Ändringar kan förekomma vid till exempel specialkryssningar.
Under 22-timmarskryssningarna avgår fartyget normalt kl 18.00 från Stockholm och 08.45 från Mariehamn. Alla tider är svenska tider.

OBS! Ändringar i tidtabellen kan förekomma vid till exempel specialkryssningar och långkryssningar.


ASSISTANS OCH LEDSAGNING VID RÖRELSE- OCH FUNKTIONSHINDER

Planera resan – kontakta oss
Om du har nedsatt rörlighet eller annat funktionshinder som ställer särskilda krav under kryssningen, är det mycket viktigt att du uppger det redan vid bokningen via telefon 08-702 72 00. Allt för att vi ska kunna ge dig en så bra kryssningsupplevelse som möjligt och för att du ska få bästa möjliga service.

Vår personal har inte möjlighet att hjälpa dig med rörelse- eller funktionshinder mer än inom ramen för vanlig kundservice. I vissa fall ställer vi av säkerhetsskäl krav på att ledsagare medföljer. M/S Birka lyder under internationella sjösäkerhetsregler som bland annat styr rutinerna ombord vid en eventuell nödsituation. Därför är det viktigt att du informerar oss i samband med bokningen.

Om du inte kan äta själv eller sköta hygienen bör du resa i sällskap med någon som kan assistera. Kontrollera med oss vid bokningstillfället vilka regler som gäller för medföljande assistenter.

Assistans och ledsagning i terminalen
Du som har nedsatt rörlighet/funktionshinder har rätt till ledsagning av och på fartyget från terminalen. Förutsättningen är att du bokar assistans senast 48 timmar före angiven avgångstid.

Boka ledsagning om du:

  • behöver särskild service för att komma till och från fartyget från terminalen
  • använder bärbar syrgasutrustning
  • är rullstolsburen och använder rullstol alternativt elektrisk/batteridriven rullstol
  • har nedsatt syn eller hörsel och behöver direkt information

Vid avresa: Du måste vara på plats i terminalen en timme för avgång och meddela vår personal. Vi hjälper dig ombord och ser till att du kommer till rätt hytt.
Vid ankomst: Ledsagare möter upp vid receptionen. Om du inte kan ta dig dit på egen hand hämtar ledsagare i hytten och tar dig till utgången i terminalen.
Ombord: Ombord är Birka Cruises ansvariga för resenärernas säkerhet och därför finns särskilda regler angående krav på ledsagare för utrymning mm. Därför är det viktigt att du vid bokningstillfället uppger vilken typ av funktionshinder du har.

Mått ombord
Fartyget har inga trösklar i de allmänna utrymmena. De allmänna hissarna är 88 cm breda.
På däck 5 finns en allmän handikappanpassad toalett.

Vi har två specialhytter för funktionshindrade, nyrenoverade Cabin Design Access à 12,7 kvm, belägna på däck 4. Hyttdörren är 92 cm bred. Toalettdörren är 85 cm bred. Sängen är 58,5 cm hög. En allmän handikapptoalett finns på däck 5.
Övriga hytter har 68 cm fri passage och toaletten 54 cm. Obs! I våra ordinarie hytter finns en hög tröskel till toalett/badrum.


AVBESTÄLLNINGSSKYDD VID SJUKDOM

Avbeställningsskyddet är frivilligt och bokas vid bokningstillfället. Det skyddar mot avbeställningskostnader utöver expeditionsavgiften vid akut sjukdom som drabbar resenären själv, maka/make/sambo, barn, föräldrar eller syskon. OBS! Läkarintyg krävs.

Avbeställningsskyddet för ordinarie 22-timmarskryssning kostar 50:-/vuxen och 25:-/barn. Vid special- och långkryssningar är avgiften 200:-/vuxen och 100:-/barn.


AVBESTÄLLNINGSVILLKOR

30-15 dgr före avresa: 15%
14-1 dgr före avresa: 50%
24 timmar före avresa: 100%
Avbeställningsskyddet återbetalas ej.
Avbokning av del i hytt medger inte återbetalning.


BARN – ATT KRYSSA MED BARN

Vad gör jag med barnvagnen, finns det barnstolar, hur fungerar det på bussarna, vilka aktiviteter finns ombord för barn? Vi har samlat allt du vill veta om hur det är att kryssa med barn på en sida: Klicka här >>

Loven är familjernas tid ombord på M/S Birka. Då finns Bianka och hennes crew, våra knattevärdar, ombord och då arrangerar vi aktiviteter för hela familjen. Klicka här för att läsa mer >>


BETALNING

Betalning av ordinarie 22-timmarskryssning
Du kan betala på följande sätt:

  • Över telefon med kreditkort
  • På webben, Birka.se med kreditkort eller direktbetalning via internetbank
  • Via bankgiro (554-3673), din referens är bokningsnumret (mer än 30 dagar före avresa)

Vid betalning med kreditkort visar du upp det kreditkort som resan betalades med plus legitimation när du checkar in. Om kontokortsinnehavaren inte själv är med på resan är det inga problem, då ringer vi personen om det behövs.

Betalning måste göras senast 30 dagar före avresa. Om det är mindre än 30 dagar kvar till avresan när du bokar, betalar du omgående.

Vid vissa specialkryssningar kan betalningsreglerna se annorlunda ut. Information om detta får du vid bokningstillfället och i din bokningsbekräftelse.

Betalning i terminalen
I terminalen tar vi endast emot betalning med kort i incheckningen, vi hanterar inte kontanter.
Vi tar ut en avgift på 50:- när du betalar i terminalen.

OBS! Om du ska betala din kryssning med presentbrev eller värdebevis måste dessa alltid lämnas när du checkar in.

Betalning ombord
Ombord accepteras följande kort: Eurocard, Master Card, VISA, Finax, Diners Club, American Express samt svenska och finska bankkort.

Visa Electron och Maestro-kort accepteras också ombord. Vi reserverar oss för att dessa kort inte fungerar vid störningar i internetkommunikationen.

I fartygets reception accepteras Visa Elektron och Maestrokort för kontantuttag om högst SEK 2000 vilket kostar SEK 40 i avgift. Kontantuttag och valutaköp med utländska kreditkort i fartygets reception accepteras ej.

Betalning av varor och tjänster ombord går däremot bra med utländska kreditkort.

SEK och euro är giltiga betalningsmedel ombord.


BIRKAS BUSSAR

Birka Cruises har egna bussar som går till fartyget från ett 80-tal orter i landet.
Du kan bara åka med våra anslutningsbussar som en del av din kryssning, bussresan går inte att köpa som en separat tjänst. Antalet platser är begränsat. Buss bokas samtidigt som du bokar din kryssning eller senast 48 timmar före avresan.

Alla barn måste ha sin egen sittplats i bussen. Barn 0-5 år åker utan kostnad, barn 6-15 år får 50 procents rabatt på ordinarie busspris.

På hemresan går anslutningsbussen tillbaka till din hemort senast 30 minuter efter att fartyget anlänt till Stockholm.

Mer information om tider, hållplatser och priser >>


FÖRVARINGSBOXAR

Vi har ett antal förvaringsboxar i vår terminal vid Stadsgårdskajen. Dessa är tillgängliga när terminalen är öppen, dvs alltid tre timmar före avgång. 


GRUPPER

Vi har en särskild prislista för grupper om minst 10 vuxna. För priser och förfrågan är du välkommen att kontakta Möten & event, tel 08-702 72 00.

Namnlista och menyer: En förteckning över alla deltagare med för- och efternamn, ålder (år, månad, dag), nationalitet och kön ska registreras via hemsidan och vara Birka Cruises tillhanda senast två veckor före avresa tillsammans med valt menyalternativ.

Anmälningsavgift: För att bokningen ska träda i kraft betalas en anmälningsavgift på 10% av bokningens totalbelopp senast 10 dagar efter beställningsdagen. Denna avgift dras av vid slutlig betalning.

Grupprabatter gäller endast ordinarie 22-timmarskryssningar.


HITTEGODS

Om du glömt något ombord är du välkommen att ringa 08-702 72 23 eller e-mejla hittegods@birka.se.
Birka Cruises ansvarar inte för försvunna värdesaker eller kläder.

Om du glömt kläder, skor eller glasögon ombord och inte gör anspråk på det inom 10 dagar så kommer de till nytta ändå! Kläder och skor tas omhand av organisationen Human Bridge och glasögon lämnas till Optiker utan gränser. På så sätt gör vi tillsammans lite skillnad både för människor och miljö.


HUSDJUR

Husdjur är inte tillåtna ombord.


ID-HANDLING, PASS OCH VISUM

Ha ID-handling redo när du går ombord – för allas säkerhet kontrollerar vi alltid ID innan du stiger ombord.

Samtliga passagerares uppgifter såsom förnamn, efternamn, kön, nationalitet och födelsedatum ska anges i din bokning. Dessa uppgifter är obligatoriska. Ditt för- och efternamn måste överensstämma med det namn som finns i ditt pass eller i din ID-handling.

Läs mer om ID-handling, pass och visum här i våra resevillkor >> >>


INCHECKNING OCH OMBORDSTIGNING

Stockholm: Incheckning och biljettförsäljning påbörjas i Stadsgårdsterminalen tre timmar före fartygets avgång. Incheckningen stänger 15 minuter före fartygets avgång.
Mariehamn: För resenärer som påbörjar sin resa i Mariehamn sker incheckning och biljettförsäljning ombord.

Ombordstigning sker cirka 30 minuter före fartygets avgång från Stockholm. Birka Cruises förbehåller sig rätten att sälja biljetter som inte hämtats en timme före avgång. Incheckningen i terminalen stänger 15 minuter före fartygets avgång.


INTEGRITET OCH PERSONUPPGIFTER

Läs om integritet och personuppgifter här, under våra resevillkor >> >>


INTERNET OMBORD

Trådlöst nätverk finns i vår konferensavdelning på däck 6. För att kunna ansluta till nätet måste din dator stödja trådlös anslutning, det går inte att ansluta till nätet om du har fast IP-adress utan du måste använda dig av dynamiskt tilldelade adresser (DHCP). Det går heller inte att använda sig av en proxy-server.

Anslutningen till nätet sker i första hand över 3G (upp till 4 mbit/s) men kan vid vissa tillfällen också ske via satellit med begränsad bandbredd (256 kbp/s). Vid satellituppkoppling kan 100 procents tillgänglighet inte garanteras, det går då heller inte att använda sig av bandbreddsintensiva applikationer såsom att streama video/musik eller videokonferenser.

Det trådlösa nätverket har ingen täckning i hytterna.


KLÄDSEL OMBORD

Stämningen ombord på M/S Birka är informell och vi vill att våra gäster ska få ett skönt och festligt avbrott i vardagen.

Middagarna är för de flesta av våra gäster kryssningens absoluta höjdpunkt. Därför gäller vårdad klädsel i våra restauranger Compagniet, Bakfickan och Sjösalen. Till middag ser vi att du bär långbyxor, kjol eller klänning. För allas trivsel släpps man kvällstid inte in i restaurangerna med shorts, flip-flops eller badlinne.

Eftersom fartyget är luftkonditionerat rekommenderar vi att du tar med dig en tröja, kofta, kavaj eller sjal om du vet med dig att du brukar frysa.

Om du tänkt bada eller besöka spa eller bad är det bra att packa ner baddräkt/badbyxor (även om det även finns att hyra ombord). Ett tips är också att ta med ett par träningsskor och besöka vårt joggingspår på däck 11 när vädret tillåter.


LEDIGA JOBB

Lediga jobb i land och till sjöss hittar du här: Lediga jobb >>


LOKALA TIDER

Lokal tid i Mariehamn är 1 timme före svensk tid. När klockan är 12.00 i Sverige är den alltså 13.00 på Åland.

Alla tider som anges ombord och i vårt kryssningsprogram är svenska.


MOBILSAMTAL OMBORD

Mobilsamtal ombord fungerar precis som i land och går via det vanliga mobilnätet. Väl inne på finskt vatten går mobilsamtalen via finska operatörer, vilket betyder att svenska mobilabonnenter betalar en samtalskostnad enligt gällande utlandstaxa, reglerad enligt EU.


ORDNINGS- OCH SÄKERHETSFÖRESKRIFTER

Vi vill att alla våra gäster ska trivas ombord. Därför har också fartygets befälhavare, eller den befälhavaren utser, rätt att vägra ta med passagerare som befaras kunna störa ordningen och säkerheten ombord på fartyget. Passagerare ska följa anslag och ordningsregler som finns uppsatta ombord och i terminalen samt eventuella instruktioner från besättningen.

Livsmedel med avsikt att konsumeras ombord (exempelvis matlådor, snabbmat, smörgåsar, stora mängder frukt och grönsaker) tillåts inte utan besättningens medgivande. Inte heller vatten- och riskokare avsedda för tillagning av livsmedel får tas ombord.
Babymat och specialkost för födoämnesallergiker kan dock tas med ombord. Obs! Du som på grund av allergi eller diabetes vill ta med egen mat och önskar dispens för det ska kunna uppvisa läkarintyg.

Passagerare får inte ta med alkohol eller andra droger ombord. Det är inte heller tillåtet att ombord förtära medhavd alkohol eller alkoholdrycker som du köpt i fartygets taxfreebutik. Passagerare som är berusad eller som stör ordningen ombord kan avvisas från fartyget.

Passagerare får inte ta med vapen eller andra föremål som kan medföra fara för övriga passagerare, besättning eller fartyg. Instrument och egna musikanläggningar får heller inte tas med ombord.

Samtliga föremål i hytten (kuddar, sängöverkast, stolar, och andra föremål som ägs av rederiet) får inte skadas eller avlägsnas från hytten. Rederiet har rätt att debitera resenär för material som försvunnit från hytten i efterskott.

Passagerare är skyldiga att på anmodan överlämna föremål som kan utgöra fara för ordningen och säkerheten ombord till besättningen för förvaring under resan. Passagerare som på begäran inte uppvisar innehållet i medfört resgods kan nekas resa. Passagerare har inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden och inte heller rätt till ersättning för eventuella andra kostnader som denne åsamkas på grund av avvisning.

Ordningsregler – Anslutningsbuss
Reglerna ovan gäller också för passagerare ombord på våra anslutningsbussar. Chauffören har rätt att avvisa passagerare som stör ordningen. Anslutningsbussen kan endast nyttjas i samband med kryssning.

Passagerare som har blivit nekade tillträde till fartyget har också förlorat sin plats på anslutningsbussen.


PARKERING

Närmsta garage är P-hus Slussen vid OKQ8 på Katarinavägen 16 (kan ej förhandsbokas). Tel 08-772 96 00.
Läs mer här: stockholmsparkering.se


PASSAGERARES RÄTTIGHETER TILL SJÖSS

När du kryssar skyddas du av flera EU-förordningar, bland annat (EU) # 1177/2010. Dessa reglerar bland annat rättigheter vid förseningar, inställda resor, hur klagomål ska hanteras och vad som gäller för dig som är funktionshindrad. Konsumentverket och Transportstyrelsen delar på tillsynsansvaret för dessa förordningar.
Läs mer på konsumentverket.se och transportstyrelsen.se.


PASSAGERARUPPGIFTER

Vid bokning eller senast vid biljettköp ska samtliga passagerares namn, ålder (år, månad, dag), kön och nationalitet registreras. Detta enligt Transportstyrelsens beslut 951101.

Alla passageraruppgifter är sekretessbelagda.


PRESENTKORT

På Birka har vi två olika typer av presentkort: presentbrev och presentcheckar. Läs mer om hur det fungerar här >>


REKLAMATION

Om något som gäller din kryssning inte fungerar eller motsvarar dina förväntning vill vi gärna veta det på en gång, så vi kan lösa eventuella problem så snart det någonsin går. Är du missnöjd med något under kryssningen, kontakta omgående fartygets personal – de flesta problem som anmäls går att lösa direkt på plats.
Gick inte ditt problem att lösa under kryssningen kan du göra en reklamation. Har du inte framfört dina synpunkter till berörd personal och vi därmed inte fått någon möjlighet att hjälpa till är du enligt resevillkoren och branchpraxis inte berättigad till någon ersättning.

Reklamation ska göras inom två månader efter resan genom att fylla i detta formulär:
Synpunkter >>

Du kan också posta din reklamation till Synpunkter, Birka Cruises, Box 151 31, SE-104 65 Stockholm.


RÖKNING

Hela fartyget är rökfritt förutom cigarrummet på däck 6 och rökburen på däck 5. Rökning i hytterna är förbjuden och vi debiterar en avgift från 1000:- för rökning eller förstörelse i hytten. Samma regler gäller för e-cigaretter.


SITTA VID SAMMA BORD I RESTAURANGEN
Är ni olika sällskap och vill sitta tillsammans i restaurangen? Kontakta oss senast 24 timmar innan avresa på 08 702 72 00 och uppge era bokningsnummer.


SJUKDOM OCH RESEFÖRSÄKRING

Vi vill att du ska känna dig trygg när du kryssar med oss. Ombord finns en sjukskötare för att bistå vid akuta sjukdomsfall eller skador. Om helikopter skulle behövas finns en landningsplatta längst fram i fören. Vi har också med oss defibrillator som kan användas omedelbart vid akuta situationer.

Om du blir akut sjuk när du vistas i ett annat EU-land har du som svensk medborgare rätt att få akut vård genom att visa upp det europeiska sjukförsäkringskortet. Detta kort ger rätt till nödvändig sjukvård till samma pris och på samma villkor som de som bor och omfattas av sjukförsäkringen i landet.
Läs mer om EU-kortet hos Försäkringskassan >>.
Vid resor inom Norden kan du som regel också ta del av akut vård genom att visa upp en officiell id-handling.

Inför alla resor är det en god idé att kontrollera att du är rätt försäkrad genom att kontakta ditt hemförsäkringsbolag och se över reseskyddet. Vi rekommenderar också att du tecknar vårt avbeställningsskydd när du bokar din kryssning.


SLUTBETALNING

Slutbetalning görs senast 30 dagar före avresedagen.

Vid bokning senare än 30 dagar före avresedag görs slutbetalning vid bokningstillfället. Slutbetalning får inte ges till bokande resebyrå annat än mot att du fått våra färdhandlingar eller giltig dokumentation.

Birka Cruises har rätt att sälja biljetter som inte hämtas inom överenskommen tid, se under ”Betalning av kryssning”.


STÖRANDE LJUD

Ombord finns flera barer och nattklubbar med underhållning. Detta gör att man i vissa hytter tidvis kan störas av musik och ljud från övriga gäster.


TAXI

Vi samarbetar med Taxi Stockholm, TaxiKurir och Taxi 020.


TERMINAL

Stockholm: Fartygen avgår från Stadsgårdsterminalen, vår fina terminal Kajplats 155, vid Slussen. OBS! Missa inte vår fina takservering som är öppen under de varma månaderna!
Mariehamn: Fartyget avgår från Birka-terminalen.


TULLBESTÄMMELSER

Tullbestämmelserna finns ombord och i terminalen.


UPPVAKTNING OMBORD

Om du vill uppvakta någon som kryssar med oss kan vi erbjuda flera alternativ på dryck, tilltugg och blommor som i förväg kan beställas till hytten.
För jubilarer som firar jämna år från 50 samt ojämna från 65 (dvs 50, 60, 65, 70, 75 osv) bjuder vi också på en liten uppvaktning i restaurangen.

Uppvaktning kan beställas senast två dagar före avresan, kontakta våra säljare på telefon 08-7027200 så berättar de mer. För att kunna beställa något i förväg behöver vi personens bokningsnummer.


VIP-INCHECKNING

Du som bokar svit går direkt till VIP-ingången och slipper köa i terminalen. Där väntar VIP-värdinna och din egen lilla lounge. Värdinnan sköter incheckningen och sedan är det bara att gå ombord – en lite lugnare start på din resa. Här finns också en bar där du kan köpa förfriskningar.
Gör så här:

  • Gå in via mittentrén (på långsidan i mitten av terminalen)
  • Ring på dörren och gå till VIP-loungen på plan 2, där vår värdinna möter upp och checkar in dig

ÅLDERSGRÄNS

Åldersgräns för kryssning
Åldersgränsen för att resa med Birka är 23 år. Ålder ska kunna styrkas med legitimation. Resenärer som är yngre än 23 år måste ha sällskap av vårdnadshavare/förälder.

Vid grupp- och konferensresor finns möjlighet att ansöka om dispens för resenärer som fyllt 18 år men ännu inte är 23 år. Kontakta Möten & event på telefon 08-702 72 00 för mer information.

Åldersgräns för inköp i taxfreebutikerna
Åldersgräns för köp av alkohol är 20 år och för tobaksvaror 18 år vilket ska kunna styrkas med legitimation.

Åldersgräns i nattklubbarna
Barn och ungdomar under 18 år är lite extra välkomna i våra nattklubbar under skolloven på de särskilda tider då vi arrangerar familjedisco och andra familjeaktiviteter.
Här kan du läsa mer om våra lovperioder >>

Övriga tider är nattklubbarna en miljö som mest lämpar sig för en vuxen publik. Barn och ungdomar under 18 år är då välkomna fram till kl 23.00, men bara i sällskap av en vuxen. Tänk särskilt på att dansgolven inte är en lämplig lekplats för barn.

Du som reser med barn och ungdomar är alltid ansvarig för att ha uppsikt över dina barn under hela kryssningen.


ÖNSKEMÅL OM HYTTPLACERING

Vill du boka flera hytter intill varandra? Har du en särskild favorithytt, eller vill du vara säker på att få bo i en viss del av fartyget?
Förboka din placering genom att ringa oss på 08-707 72 00.

Specifik placering 80:-/hytt
Hytter intill varandra 100:-/bokning (2-5 hytter)
Hytter intill varandra 200:-/bokning (6-10 hytter)

Som Club Birka-medlem har du minst 20 procents rabatt på priserna ovan.

Hyttkartor – översikt över samtliga bokningsbara hytter ombord >>


ÖPPET KÖP

Följande tidsgräns gäller för öppet köp: Avbokning/ändring måste ske 10 dagar efter bokningen och minst 30 dagar före avresedagen.