Bra att veta

Här hittar du all nyttig information du behöver inför din resa, utöver det du får i din bokningsbekräftelse.

Från A till Ö

Allergi (mat)

Vi erbjuder både gluten- och laktosfria alternativ i våra restauranger. Om du har något annat behov anpassar vi, så långt det är möjligt, maten utifrån det. För särskilda önskemål ber vi dig kontakta oss absolut senast dagen innan avresan för att köket ska hinna få informationen. 

Vid allvarliga allergier rekommenderar vi à la cartemenyn.

Om du måste ha specialkost och vill ta med livsmedel ombord behöver du ansöka om dispens för detta och kunna uppvisa läkarintyg. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 08-702 72 00.

Ankomst & avgångstider

På din bokningsbekräftelse ser du vilka tider som gäller för just din kryssning. Alla ankomst och avgångstider är svenska tider. Vi ber dig observera att tidtabellen kan avvika i samband med t ex specialkryssningar.

Vid våra 22-timmars skärgårdskryssningar från Stockholm avgår fartyget vanligtvis klockan 18.00 (incheckningen stänger 17.45). Vår vanliga ankomsttid till Stockholm är klockan 15.45 dagen därpå. Kryssningarna går via Mariehamn på Åland och aktuella ankomst- och avgångstider i Mariehamn meddelas ombord.
Obs! Ändringar i tidtabellen kan förekomma. Under vissa perioder varar våra skärgårdskryssningar 20 timmar. Vad som gäller för just din kryssning meddelas på bokningsbekräftelsen.

På våra långkryssningar, 2-4  dygn, varierar avgångs- och ankomsttiderna beroende på destination och  reslängd. Läs mer om aktuella tider i presentationen av respektive  kryssning här på birka.se

Avbeställningsskydd

Vårt förmånliga avbeställningsskydd ger en extra trygghet vid akut sjukdom eller andra oförutsedda händelser som drabbar dig själv, maka/make/sambo, barn, föräldrar eller syskon. Avbeställningsskyddet bokar du samtidigt som din kryssning. Läs mer om våra regler för avbeställningsskydd i våra resevillkor

Avbeställningsskyddet för ordinarie 22-timmarskryssning kostar 50:-/vuxen och 25:-/barn. Vid special- och långkryssningar är avgiften 200:-/vuxen och 100:-/barn.

Avbokning & ändring

Dessa villkor gäller vid ändring och avbokning:

30-15 dagar före avresa 25%
14-9 dagar före avresa 50%
8 dagar före avresa 100%

Avbeställningsskyddet återbetalas ej.
Avbokning av del i hytt medger inte återbetalning.

Bad - Trivsel och säkerhet

För allas trivsel och säkerhet gäller följande regler vid våra poolområden:

  • Allt bad ombord sker på egen risk. Poolerna övervakas ej av badvakt.
  • Se upp för hala golv och badstegar. Var försiktig när du kliver i och ur poolen och spring aldrig i närheten av en pool då golven kan vara våta.
  • Det är inte tillåtet att dyka eller hoppa i poolerna.
  • Barn under 12 år får endast bada i sällskap med ansvarig vuxen. Du som reser med barn och ungdomar är alltid ansvarig för att ha uppsikt över dina barn.
  • Glas eller annat krossbart material är ej tillåtna i, eller intill våra pooler.
  • Av hygienskäl måste du duscha innan bad och alltid använda badkläder när du badar.
  • Undvik alltid bad om du har ett öppet sår, feber, diarré eller misstänker att du lider av en smittsam sjukdom.
  • Barn i blöjåldern måste ha speciella badblöjor.
  • För allas trivsel – påminn gärna dina mindre barn om att gå på toaletten innan bad.
  • Bad får endast ske då poolen är öppen och du har löst giltig badentré.
  • Om du får en uppmaning från personalen ombord kring säkerhet eller ordning måste du alltid följa denna.
  • Poolens öppettider kan variera beroende på väderförhållanden och kryssningens längd.
  • Av säkerhetsskäl är antalet platser i badet begränsat.

Barn - att resa med barn

Vad gör jag med barnvagnen, finns det barnstolar, hur fungerar det på bussarna, vilka aktiviteter finns ombord för barn?

Vi har samlat allt du vill veta om hur det är att kryssa med barn på en sida, resa med barn.

Betalning

Betalning av ordinarie 22-timmarskryssning
Du kan betala på följande sätt:

  • Över telefon med kreditkort
  • På webben, Birka.se med kreditkort eller direktbetalning via internetbank
  • Via bankgiro (554-3673), din referens är bokningsnumret (mer än 30 dagar före avresa)

Vid betalning med kreditkort visar du upp det kreditkort som resan betalades med plus legitimation när du checkar in. Om kontokortsinnehavaren inte själv är med på resan är det inga problem, då ringer vi personen om det behövs.

Du bekräftar din bokning med en delbetalning. Slutbetalning måste göras senast 30 dagar före avresa. Om det är mindre än 30 dagar kvar till avresan när du bokar eller om resans totala värde understiger 300 kr, betalar du omgående.

Vid vissa specialkryssningar kan betalningsreglerna se annorlunda ut. Information om detta får du vid bokningstillfället och i din bokningsbekräftelse.

Betalning i terminalen 
I terminalen tar vi endast emot betalning med kort i incheckningen, vi hanterar inte kontanter. Vi tar ut en avgift på 50:- när du betalar i terminalen.

OBS! Om du ska betala din kryssning med presentbrev eller värdebevis måste dessa alltid lämnas när du checkar in.

Betalning ombord 
Ombord accepteras följande kort: Eurocard, Master Card, VISA, Finax, Diners Club, American Express samt svenska och finska bankkort.

Visa Electron och Maestro-kort accepteras också ombord. Vi reserverar oss för att dessa kort inte fungerar vid störningar i internetkommunikationen.

I fartygets reception accepteras Visa Elektron och Maestrokort för kontantuttag om högst SEK 2000 vilket kostar SEK 40 i avgift. Kontantuttag och valutaköp med utländska kreditkort i fartygets reception accepteras ej.

Betalning av varor och tjänster ombord går däremot bra med utländska kreditkort.

SEK och euro är giltiga betalningsmedel ombord.

Bussanslutning

Birka Cruises har egna bussar som går till fartyget från ett 80-tal orter i landet. Du kan bara åka med våra anslutningsbussar som en del av din kryssning, bussresan går inte att köpa som en separat tjänst. Antalet platser är begränsat. Buss bokas samtidigt som du bokar din kryssning eller senast 48 timmar före avresan.

På hemresan går anslutningsbussen tillbaka till din hemort senast 30 minuter efter att fartyget anlänt till Stockholm.

Mer information om tider, hållplatser och priser

El-uttag

I hytterna finns ett enda uttag. Om du behöver ladda flera mobiler och annat samtidigt så behöver du ta med egen kontakt (det finns exempelvis resekontakter).

Funktionsnedsättning - assistans & ledsagning

Planera resan – kontakta oss
Har du nedsatt rörlighet, eller annat funktionshinder som påverkar dina behov under kryssningen, är det viktigt att du berättar det för oss redan när du bokar på telefon 08-702 72 00. Genom att berätta om dina behov i god tid hjälper du oss att kunna ge dig bästa möjliga service och kryssningsupplevelse.  

I vissa fall ställer vi, av säkerhetsskäl, krav på att en personlig assistent följer med på resan. Anledningen till det är att vårt fartyg M/S Birka lyder under internationella sjösäkerhetsregler som bland annat styr rutinerna ombord vid en eventuell nödsituation eller utrymning av fartyget.

Hjälp med ledsagning i terminalen
Du som har nedsatt rörlighet/funktionshinder har rätt till ledsagning vid ombordstigning och avstigning. Förutsättningen är att du bokar assistans senast 48 timmar före avgång.

Boka ledsagning om du:

  • behöver hjälp för att kunna komma på och av fartyget
  • använder bärbar syrgasutrustning
  • är rullstolsburen och använder rullstol alternativt elektrisk/batteridriven rullstol
  • har nedsatt syn eller hörsel och behöver assistans

Vid avresa: Du behöver vara på plats i terminalen senast en timme före avgång. Kontakta oss i servicedisken så hjälper vi dig ombord och ser till att du kommer till rätt hytt. 
Vid ankomst: Ledsagare möter upp vid receptionen ombord. Om du inte kan ta dig dit på egen hand hämtar ledsagare dig i hytten och hjälper dig vidare till utgången i terminalen. 
Ombord: Ombord är Birka Cruises ansvariga för resenärernas säkerhet och därför finns särskilda regler angående krav på ledsagning för utrymning mm. Därför är det viktigt att du vid bokningstillfället uppger vilken typ av funktionshinder du har.

Medföljande personlig assistent
Har du en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet och behöver assistans vid måltider och toalettbesök? Då behöver du resa i sällskap med en personlig assistent som kan hjälpa dig under kryssningen. Observera att medföljande assistent måste uppfylla vår allmänna åldersgräns som är 23 år och ska ha förmåga att kunna hjälpa dig med förflyttning i händelse av en nödsituation.

Om du bor i någon av våra specialhytter för funktionshindrade erbjuder vi val av hyttplacering för medföljande assistent utan extra kostnad (Värde upp till 100 kr/hytt).

Tillgänglighet och mått ombord 
Hytter: Vi har två Cabin Design Access-hytter som är specialanpassade för dig med funktionshinder. Hytterna ligger i närheten av hissarna på däck 4 och är 12,7 kvm. Hyttdörren är 92 cm bred. Toalettdörren är 85 cm bred. Sängen är 58,5 cm hög. Övriga hytter har 68 cm fri passage och toaletten 54 cm. Obs! I våra övriga hytter finns en hög tröskel till toalett/badrum.

Övrigt: Fartyget är fritt från trösklar i de allmänna utrymmena.  Hissarna är 88 cm breda. På däck 5, intill hissarna föröver finns en allmän, handikappanpassad toalett.

Dina passagerarrättigheter 
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1177/2010 av den 24 november 2010 om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vattenvägar:
Svensk version.
Engelsk version.
Kontakt till Konsumentverket som ansvarar för dessa frågor.
Tillgänglighetsvillkor

Förvaringsboxar

Vi har ett antal förvaringsboxar i vår terminal vid Stadsgårdskajen. 
Dessa är tillgängliga när terminalen är öppen, dvs alltid två timmar före avgång.

Gruppresor

Vi har en särskild prislista för grupper om fler än 29 vuxna. För priser och förfrågan är du välkommen att kontakta oss på telefon; 08-702 72 00.

Namnlista och menyer: En förteckning över alla deltagare med för- och efternamn, ålder (år, månad, dag), nationalitet och kön ska registreras via hemsidan och vara Birka Cruises tillhanda senast två veckor före avresa tillsammans med valt menyalternativ.

Anmälningsavgift: För att bokningen ska träda i kraft betalas en anmälningsavgift på 10% av bokningens totalbelopp senast 10 dagar efter beställningsdagen. Denna avgift dras av vid slutlig betalning.

Grupprabatter gäller endast ordinarie 22-timmarskryssningar.

Hitta till oss

Vår terminal ligger centralt i Stockholm, nära Slussen, på Stadsgårdskajen (byggnaden innan Fotografiska muséet).

Den omfattande ombyggnationen av Slussen har börjat och kommer att pågå i några år. Vi finns kvar på samma centrala plats på Stadsgårdskajen, men vi ber dig vara extra uppmärksam om du promenerar hit från Slussen. Övergångsställe, bilfiler, cykel- och gångvägar ändras och flyttas. Håll utkik efter skyltar som visar vart du går för att ta dig över till Stadsgårdskajen och se upp lite extra för cyklister! Välkommen till oss!

Hittegods

Om du glömt något ombord är du välkommen att ringa 08-702 72 23 eller e-mejla hittegods@birka.se. Birka Cruises ansvarar inte för försvunna värdesaker eller kläder.

Om du glömt kläder, skor eller glasögon ombord och inte gör anspråk på det inom 10 dagar så kommer de till nytta ändå! Kläder och skor tas omhand av organisationen Human Bridge och glasögon lämnas till Optiker utan gränser. På så sätt gör vi tillsammans lite skillnad både för människor och miljö.

Husdjur

Husdjur är inte tillåtna ombord.

Hälsotillstånd, graviditet & reseförsäkring

Vi vill att du ska känna dig trygg när du kryssar med oss. Ombord finns en sjukskötare för att bistå vid akuta sjukdomsfall eller skador. Om ambulanshelikopter skulle behövas finns en landningsplatta längst fram i fören. Vi har också med oss defibrillator som kan användas omedelbart vid akuta situationer.

Hälsotillstånd 
Om din hälsa och reseförmåga är nedsatt på grund av sjukdom bör du rådgöra med läkare före avresan för att utesluta eventuella hinder för resan. I situationer där du som gäst uppvisar tecken på något hälsotillstånd som kan påverka säkerheten för dig själv, eller övriga ombord har vi rätt att neka ombordstigning.

Mediciner och sprutor 
För vissa mediciner eller sprutor krävs läkarintyg om du behöver ta med dem in i ett annat land. Hör med din läkare om du är osäker.

Gravid 
Du som är gravid bör vara vid god hälsa inför en kryssning. Vi avråder helt från att resa med oss efter vecka 36 och rekommenderar att du alltid rådgör med läkare/barnmorska inför bokning. Detta gäller även under tidigare skeden av graviditeten. Hemförsäkringsbolagen täcker som regel t o m vecka 28. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.

Nyfödd 
Ett friskt nyfött barn rekommenderas att vara minst 7 dagar gammalt innan resa.

Reseförsäkring 
Om du blir akut sjuk när du vistas i ett annat EU-land har du som svensk medborgare rätt att få akut vård genom att visa upp det europeiska sjukförsäkringskortet. Detta kort ger rätt till nödvändig sjukvård till samma pris och på samma villkor som de som bor och omfattas av sjukförsäkringen i landet.

Läs mer om EU-kortet hos Försäkringskassan. Vid resor inom Norden kan du som regel också ta del av akut vård genom att visa upp en officiell id-handling.

Inför alla resor är det en god idé att kontrollera att du är rätt försäkrad genom att kontakta ditt hemförsäkringsbolag och se över reseskyddet. Vi rekommenderar också att du tecknar vårt avbeställningsskydd när du bokar din kryssning.

ID-handling, pass & visum

Ha ID-handling redo när du går ombord – för allas säkerhet kontrollerar vi alltid ID innan du stiger ombord.

Samtliga passagerares uppgifter såsom förnamn, efternamn, kön, nationalitet och födelsedatum ska anges i din bokning. Dessa uppgifter är obligatoriska. Ditt för- och efternamn måste överensstämma med det namn som finns i ditt pass eller i din ID-handling.

Giltig ID-handling vid 22-timmars Skärgårdskryssningar (via Mariehamn)
Giltig ID-handling för nordiska medborgare är körkort utfärdat i Norden, pass, nationellt ID-kort eller SIS-godkänd legitimation.
För övriga EU-medborgare gäller pass. Inom Schengenområdet kan pass ersättas av Nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndighet. Medborgare utanför Norden och EU behöver uppvisa pass och från vissa länder även visum.

Giltig ID-handling vid Långkryssningar till Höga Kusten och Visby
Giltig ID-handling för nordiska medborgare är körkort utfärdat i Norden, pass, nationellt ID-kort eller SIS-godkänd legitimation.
För övriga EU-medborgare gäller pass. Inom Schengenområdet kan pass ersättas av Nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndighet. Medborgare utanför Norden och EU behöver uppvisa pass och från vissa länder även visum.

Giltig ID-handling vid Långkryssningar till Tyskland och Danmark
Giltig ID-handling för nordiska medborgare och medborgare inom EU är pass. OBS! gäller också barn. 
Medborgare utanför Norden och EU behöver också uppvisa pass och från vissa länder även visum. Vid bokning av denna kryssning måste även födelseort uppges. 

Giltig ID-handling vid Långkryssning Santa Cruise till Kemi (finska Lappland)
Giltig ID-handling för nordiska medborgare är körkort utfärdat i Norden, pass, nationellt ID-kort eller SIS-godkänd legitimation. 
För övriga EU-medborgare gäller pass. Inom Schengenområdet kan pass ersättas av Nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndighet. Medborgare utanför Norden och EU behöver uppvisa pass och från vissa länder även visum.

På Polisens hemsida hittar du fullständig information och mer fakta om giltiga ID-handlingar: Läs mer här.

Läs mer om ID-handling, pass och visum här i våra resevillkor

Incheckning & ombordstigning

Stockholm: Birkaterminalen ligger vid Slussen. Terminalen och incheckningen öppnar 2 timmar innan avgång. Du måste checka in senast 15 minuter före fartyget avgår. Det går inte att checka in senare än 15 minuter innan ordinarie avgångstid även om fartyget ligger kvar vid kaj.

Mariehamn: Om du påbörjar din resa i Mariehamn kliver du ombord och checkar in i receptionen på däck 5. 

Ombordstigning sker cirka 30 minuter före fartygets avgång från Stockholm.

Integritet & personuppgifter

Läs om integritet och personuppgifter här, under våra resevillkor

Klädsel ombord

Stämningen ombord på M/S Birka är informell och vi vill att våra gäster ska få ett skönt och festligt avbrott i vardagen.

Middagarna är för de flesta av våra gäster kryssningens absoluta höjdpunkt. Därför gäller vårdad klädsel i våra restauranger Compagniet, Salongen, Bakfickan och Sjösalen. Till middag ser vi att du bär långbyxor, kjol eller klänning. Ytterkläder lämnas kvar i hytten. För allas trivsel släpps man kvällstid inte in i restaurangerna med shorts, flip-flops eller linne.

Eftersom fartyget är luftkonditionerat rekommenderar vi att du tar med dig en tröja, kofta, kavaj eller sjal om du vet med dig att du brukar frysa.

Om du tänkt bada eller besöka spa eller bad är det bra att packa ner baddräkt/badbyxor (även om det finns att hyra ombord). Ett tips är också att ta med ett par träningsskor och besöka vårt joggingspår på däck 11 när vädret tillåter.

Lediga jobb

Lediga jobb i land och till sjöss hittar du här: Lediga jobb

Lokal tidszon

Alla tider som anges ombord och i vårt kryssningsprogram är svenska.

Lokal tid i Mariehamn är 1 timme före svensk tid. När klockan är 12.00 i Sverige är den alltså 13.00 på Åland.

Min bokning

Betala och lägga till/ändra passageraruppgifter i din bokning. Min bokning

Mobilsamtal ombord

Mobilsamtal ombord fungerar precis som i land och går via det vanliga mobilnätet. Väl inne på finskt vatten går mobilsamtalen via finska operatörer, vilket betyder att svenska mobilabonnenter betalar en samtalskostnad enligt gällande utlandstaxa, reglerad enligt EU.

Ordnings- & säkerhetsföreskrifter

Vi vill att alla våra gäster ska trivas ombord. Därför har också fartygets befälhavare, eller den befälhavaren utser, rätt att neka ta med passagerare som befaras kunna störa ordningen och säkerheten ombord på fartyget. Passagerare ska följa anslag och ordningsregler som finns uppsatta ombord och i terminalen samt eventuella instruktioner från besättningen.

Livsmedel med avsikt att konsumeras ombord (exempelvis matlådor, snabbmat, smörgåsar, stora mängder frukt och grönsaker) tillåts inte utan besättningens medgivande. Inte heller vatten- och riskokare avsedda för tillagning av livsmedel får tas ombord. Babymat och specialkost för födoämnesallergiker kan dock tas med ombord. Obs! Du som på grund av allergi eller diabetes vill ta med egen mat och önskar dispens för det ska kunna uppvisa läkarintyg.

Passagerare får inte ta med alkohol eller droger ombord. Det är inte heller tillåtet att ombord förtära medhavd alkohol eller alkoholdrycker som du köpt i fartygets taxfreebutik. Passagerare som är berusad eller som stör ordningen ombord kan avvisas från fartyget.

Passagerare får inte ta med vapen eller andra föremål som kan medföra fara för övriga passagerare, besättning eller fartyg. Instrument och egna musikanläggningar får heller inte tas med ombord.

Samtliga föremål i hytten (kuddar, sängöverkast, stolar, och andra föremål som ägs av rederiet) får inte skadas eller avlägsnas från hytten. Rederiet har rätt att debitera resenär för material som försvunnit från hytten i efterskott.

Passagerare är skyldiga att på anmodan överlämna föremål som kan utgöra fara för ordningen och säkerheten ombord till besättningen för förvaring under resan. Passagerare som på begäran inte uppvisar innehållet i medfört resgods kan nekas resa. Passagerare har inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden och inte heller rätt till ersättning för eventuella andra kostnader som denne åsamkas på grund av avvisning.

Ordningsregler – Anslutningsbuss 
Reglerna ovan gäller även för passagerare ombord på våra anslutningsbussar. Chauffören har rätt att avvisa passagerare som stör ordningen. Anslutningsbussen kan endast nyttjas i samband med kryssning.

Passagerare som har blivit nekade tillträde till fartyget har också förlorat sin plats på anslutningsbussen.

Parkering

Läs mer på Stockholms Parkering: stockholmparkering.se

Passagerares rättigheter till sjöss

När du kryssar skyddas du av flera EU-förordningar, bland annat (EU) # 1177/2010. Dessa reglerar bland annat rättigheter vid förseningar, inställda resor, hur klagomål ska hanteras och vad som gäller för dig som är funktionshindrad. Konsumentverket och Transportstyrelsen delar påtillsynsansvaret för dessa förordningar. Läs mer på konsumentverket.se och transportstyrelsen.se.

Passageraruppgifter

Vid bokning eller senast vid biljettköp ska samtliga passagerares namn, ålder (år, månad, dag), kön och nationalitet registreras. Detta enligt Transportstyrelsens beslut 951101.

Alla passageraruppgifter är sekretessbelagda.

Presentkort

På Birka har vi två olika typer av presentkort: presentbrev och presentcheckar. Läs mer om hur det fungerar här

Reklamation

Om något som gäller din kryssning inte fungerar eller motsvarar dina förväntning vill vi gärna veta det på en gång, så vi kan lösa eventuella problem så snart det någonsin går. 

Är du missnöjd med något under kryssningen, kontakta omgående fartygets personal – de flesta problem som anmäls går att lösa direkt på plats. Gick inte ditt problem att lösa under kryssningen kan du göra en reklamation. Har du inte framfört dina synpunkter till berörd personal och vi därmed inte fått någon möjlighet att hjälpa till är du enligt resevillkoren och branchpraxis inte berättigad till någon ersättning.

Reklamation ska göras inom två månader efter resan: Mejla oss dina Synpunkter

Du kan också posta din reklamation till Synpunkter, Birka Cruises, Box 151 31, SE-104 65 Stockholm.

Resevillkor

Läs på om våra Resevillkor

Rökning

Hela fartyget är rökfritt förutom cigarrummet på däck 6 och rökburen på däck 5. Rökning i hytterna är förbjuden och vi debiterar en avgift från 1000:- för rökning eller förstörelse i hytten. Samma regler gäller för e-cigaretter.

Sitta tillsammans i restaurangen

Är ni olika sällskap och vill sitta tillsammans i restaurangen? 

Kontakta oss senast 24 timmar (gäller 22-timmarskryssning) eller 1 vecka (gäller långkryssning) innan avresa på 08 702 72 00 och uppge era bokningsnummer.

Slutbetalning

Slutbetalning görs senast 30 dagar före avresedagen.

Om det är mindre än 30 dagar kvar till avresan när du bokar eller om resans totala värde understiger 300 kr, görs slutbetalningen vid bokningstillfället. Slutbetalning får inte ges till bokande resebyrå annat än mot att du fått våra färdhandlingar eller giltig dokumentation.

Birka Cruises har rätt att sälja biljetter som inte hämtas inom överenskommen tid, se under ”Betalning av kryssning”.

Störande ljud

Ombord finns flera barer och nattklubbar med underhållning. Detta gör att man i vissa hytter tidvis kan störas av musik och ljud från övriga gäster.

Svitincheckning

Du som bokar svit går direkt till svitingången och slipper köa i terminalen. Där väntar svitvärdinna och en avskild soffhörna där du kan invänta boarding. Värdinnan sköter incheckningen och sedan är det bara att gå ombord – en lite lugnare start på din resa. Här finns också en bar där du kan köpa förfriskningar. Gör så här:

  • Gå in via mittentrén (på långsidan i mitten av terminalen)
  • Ring på dörren och gå till svitservice på plan 2, där vår värdinna möter upp och checkar in dig
  • Svitincheckningen är öppen mellan 16.00 och 17.30

Taxi

Vi samarbetar med Taxi Stockholm, TaxiKurir och Taxi 020.

Terminal

Stockholm: Fartygen avgår från Stadsgårdsterminalen, vår fina terminal Kajplats 155, vid Slussen. OBS! Missa inte vår fina takservering som är öppen under de varma månaderna!
Mariehamn: Fartyget avgår från Birka-terminalen.

Tullregler

Tullbestämmelserna finns ombord och i terminalen.

Uppvaktning ombord

Om du vill uppvakta någon som kryssar med oss kan vi erbjuda flera alternativ på dryck, tilltugg och blommor som i förväg kan beställas till hytten. För jubilarer som firar jämna år från 50 samt ojämna från 65 (dvs 50, 60, 65, 70, 75 osv) bjuder vi också på en liten uppvaktning i restaurangen.

Uppvaktning kan beställas senast två dagar före avresan, kontakta våra säljare på telefon 08-7027200 så berättar de mer. För att kunna beställa något i förväg behöver vi personens bokningsnummer.

Wi-fi ombord

Kostnadsfritt wi-fi ombord. Täckningen och styrkan varierar beroende på var i fartyget du befinner dig. Bäst täckning hittar du i de publika utrymmena på däck 5, 6 och 10. De flesta hytterna saknar täckning. För dig som bokat något av våra konferensrum erbjuder vi ett separat nätverk med inloggning.

Anslutningen till nätet sker i första hand över 3G (upp till 4 mbit/s) men kan vid vissa tillfällen också ske via satellit med begränsad bandbredd (256 kbp/s). Vid satellituppkoppling kan 100 procents tillgänglighet inte garanteras, det går då heller inte att använda sig av bandbreddsintensiva applikationer såsom att streama video/musik eller videokonferenser.

För att kunna ansluta till nätet måste din dator/mobil stödja trådlös anslutning, det går inte att ansluta till nätet om du har fast IP-adress utan du måste använda dig av dynamiskt tilldelade adresser (DHCP). Det går heller inte att använda sig av en proxy-server.

Åldersgräns

Åldersgräns för kryssning 
Åldersgränsen för att resa med Birka är 23 år. Ålder ska kunna styrkas med legitimation. Resenärer som är yngre än 23 år måste ha sällskap av vårdnadshavare/förälder.

I särskilda fall finns möjlighet att ansöka om dispens för resenärer som fyllt 18 år men ännu inte är 23 år. Kontakta Kundservice på telefon 08-702 72 00 för mer information.

Åldersgräns för inköp i taxfreebutikerna 
Åldersgräns för köp av alkohol är 20 år och för tobaksvaror 18 år vilket ska kunna styrkas med legitimation.

Åldersgräns för PAF-spel 
Åldersgräns för spel om pengar på PAFs maskiner och spelbord ombord är 18 år.

Åldersgräns i nattklubbarna
Barn och ungdomar under 18 år är välkomna i våra nattklubbar under skolloven på de särskilda tider då vi arrangerar familjedisco och andra familjeaktiviteter. Det betyder fram till kl 22.00, men bara i sällskap av en vuxen. Övriga tider är nattklubbarna till för en vuxen publik. Tänk särskilt på att dansgolven inte är en lämplig lekplats för barn.

Du som reser med barn och ungdomar är alltid ansvarig för att ha uppsikt över dina barn under hela kryssningen.

Önskemål om hyttplacering

Vill du boka flera hytter intill varandra? Har du en särskild favorithytt, eller vill du vara säker på att få bo i en viss del av fartyget? Förboka din placering genom att ringa oss på 08-707 72 00.

Specifik placering 80:-/hytt (pris för att köpa detta ombord 100:-) 
Hytter intill varandra 100:-/bokning (2-5 hytter) 
Hytter intill varandra 200:-/bokning (6-10 hytter)

Som Club Birka-medlem har du minst 20 procents rabatt på priserna ovan vid förbokning.

Hyttkartor – översikt över samtliga bokningsbara hytter ombord