Aktuell information angående covid-19

Vår högsta prioritet är alltid våra gästers och medarbetares hälsa, välmående och säkerhet. Vi har ett nära samarbete med ansvariga myndigheter kring alla säkerhetsfrågor, så även covid-19. Om du har en inställd resa med oss kommer vi att kontakta dig personligen. Eftersom tycket på vår kundservice är stort just nu ber dig invänta samtal från oss. Tack för din förståelse!

Senast uppdaterad: 2020-04-06, klockan 11:25

Det är naturligt att många frågor dyker upp just nu kring resande och risker. Här hittar du aktuell information och svar på de vanligaste frågorna vi får från våra gäster. Sidan uppdateras löpande och vi följer noga utvecklingen och ansvariga myndigheters instruktioner och rekommendationer. I det här fallet främst Folkhälsomyndigheten i Sverige där du också hittar den senaste informationen.

Birka Cruises ställer i nuläget in samtliga kryssningar fram till och med 13 maj

På grund av den rådande situationen och oron kring covid-19 kommer vi att ställa in samtliga avgångar fram till och med onsdag 13 maj 2020. Under rådande situation ser vi inte att det är möjligt att upprätthålla vår ordinarie kryssningsverksamhet.

När det gäller datum efter den 14 maj följer vi noga utvecklingen. Efter UDs beslut om förlängning av avrådan från resor till andra länder ser vi just nu över våra resor under perioden maj och juni. Om ytterligare avgångar efter 14 maj skulle komma att ställas in kontaktar vi alla berörda, både via mail och telefon samt uppdaterar informationen på denna sida.

När vi kontaktar dig som berörs av en inställd avgång erbjuder vi dig antingen fri ombokning till en avgång längre fram, eller att boka av din resa med full återbetalning.

Vi jobbar på i tur och ordning utifrån avgångsdatum. Du behöver alltså i nuläget inte göra något själv eller höra av dig till oss, men fundera gärna över ett nytt datum för din kryssning.

Vi beklagar att vi tvingats fatta detta beslut och hoppas att få hälsa dig välkommen ombord snart igen!

Trycket på vår kundservice är för närvarande mycket stort och vi ber dig därför att inte ringa oss just nu, utan invänta samtal från oss.


Boka tryggt, avbeställningsskydd ingår

Vi bjuder på avbeställningsskyddet på alla nya bokningar som görs från och med 12 mars (värde 50 – 200:-). Detta gäller alla typer av kryssningar med avresa till och med 31 augusti 2020. När du bokar på birka.se behöver du själv fylla i att du önskar avbeställningsskyddet, men kostnaden för avbeställningsskyddet blir 0:- Villkoren för vårt avbeställningsskydd hittar du här. För gruppbokningar gäller särskilda villkor så där ber vi dig kontakta vår grupp-och konferensavdelning.


Frågor och svar:

Vad händer när den kryssning jag bokat inte kan genomföras? Alla våra resor omfattas av den svenska paketreselagen. Det betyder att vi ger full återbetalning av resan om den, på grund av någon extraordinär händelse, eller beslut från myndigheterna inte kan genomföras. I våra resevillkor kan du läsa mer om detta under punkt 5. I nuläget är våra kryssningar fram till 13 maj inställda på grund av en sådan extraordinär händelse. Övriga avgångar berörs i nuläget inte. Eventuella ändringar kommer att meddelas på denna sida.

Vad händer om man misstänker att någon ombord är smittad? Vi har tydliga rutiner för att hantera olika typer av säkerhetsrisker och smittor ombord. Om någon gäst, eller medlem i besättningen skulle uppvisa sjukdomssymptom som kan misstänkas vara corona, eller någon annan smittsam sjukdom, kan personen bli isolerad i hytten fram tills ankomst. Personen kliver sedan av fartyget separat utan kontakt med andra gäster. Sedan tar vårdinstanserna i land över för eventuella tester och diagnos.

Kan fartyget hamna i karantän? Birka Cruises gör kortare kryssningar i Östersjön vilket gör att karantän inte är en nödvändig åtgärd. Om någon ombord skulle misstänkas bära på en smittsam sjukdom kommer personen att isoleras i hytten, kliva av separat utan kontakt med andra gäster och sedan tas om hand av sjukvårdsinstanserna i land.

Görs några förändringar av aktiviteterna ombord? Våra kryssningar är inställda fram till 13 maj. Vissa ändringar av nöjesutbudet och artistuppträdanden kan komma att göras även när vi är åter i trafik. Aktuellt nöjesprogram för din kryssning hittar du här.

Hur ser städrutinerna ut ombord? Hygien och säkerhet är alltid prioriterat hos oss, men för att ytterligare höja säkerheten har vi intensifierat städrutinerna i vår terminal och ombord. Vi städar ännu oftare, använder rekommenderade medel med anti-viral effekt och har strikta rutiner kring handtvätt och handdesinfektion. Särskilt fokus läggs på kontaktytor som exempelvis handtag och trappräcken.